ویتالیک بوترین کیست؟ بررسی کامل بیوگرافی خالق اتریوم

فهرست مطالب

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، فردی باهوش، با استعداد و برجسته در دنیای فناوری بلاکچین است که در سال 2013 رمزارز اتریوم را خلق کرد. اتریوم یکی از رمزارزهای بسیار ارزشمند در بازار ارز دیجیتال است. اگر از علاقه‌مندان دنیای کریپتوکارنسی و رمزارز اتریوم هستید، دانستن زندگی‌نامه ویتالیک بوترین ممکن است برایتان جالب باشد.

ویتالیک بوترین کیست؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، ویتالیک بوترین خالق ارز دیجیتال اتریوم، فردی با ذهن متفکر در زمینه ارز دیجیتال است. او در سال 2011 وارد انجمن بیت کوین شد و با کنجکاوی‌های زیاد این ارز دیجیتال را متحول کرد. ویتالیک که یک دورگه روسی-کانادایی است، در سال 2013 به دور دنیا سفر کرد تا توسعه‌دهنگان بیت کوین را از نزدیک ملاقات کند. از پس این سفر شش ماهه، اتریوم با تکرار روی بلاک‌چین بیت کوین ساخته شد.

کودکی خالق اتریوم چگونه گذشت؟

در 31 ژانویه سال 1994 کودکی در روسیه به‌ دنیا آمد که با دیگر کودکان متفاوت بود. این کودک روسی که حال او را می‌شناسیم، تا 6 سالگی در روسیه بود و پس از مدتی، خانواده او برای ایجاد موقعیت و فرصت‌های شغلی بهتر به کشور کانادا مهاجرت کرد. نابغه دورگه ما، در کانادا شرایط زندگی بهتری داشت و در کلاس سوم ابتدایی برای استعدادهای درخشان انتخاب شد. مالک اتریوم بسیار با استعداد بود و در زمینه‌های ریاضی و برنامه‌نویسی مهارت داشت. علاوه‌بر این، او به اقتصاد نیز علاقه زیادی داشت که این موضوع، سبب شناخت او از بیت کوین و رمز ارزها شد.

ترک دانشگاه توسط ویتالیک بوترین

شاید یکی از بزرگ‌ترین تصمیماتی که سرنوشت ویتالیک بوترین را عوض کرد، ترک دانشگاه بود. در سال 2017، او که نوجوانی 17 ساله بود، با بیت کوین آشنا شد. او در ابتدا به این رمز ارز به‌دلیل نداشتن پشتوانه فیزیکی مشکوک بود، اما با مطالعه فراوان درباره آن، مجذوبش شد. جذابیت رمز ارز بیت کوین برای او به‌قدری زیاد بود که به‌ استخراج آن فکر می‌کرد، اما از کامپیوتر مناسب و پول کافی برای این‌کار برخوردار نبود. این اتفاق سبب شد تا به انجمن‌های مختلف در این زمینه بپیوندد و کار خود را با آن‌ها آغاز کند. در همین زمان‌ بود که دانشگاه را ترک کرد و تمامی تمرکز خود را روی بیت کوین گذاشت.

مجله بیت کوین افتتاح شد!

مالک اتریوم با پیشرفت در زمینه ارز دیجیتال و مطالعه روی آن به مهارتی دست پیدا کرد که توانست مقالاتی در رابطه با بیت کوین بنویسد و در ازای هر مقاله 5 دلار کسب کند. در سال 2011 زمانی که نابغه ما در زمینه بیت کوین بسیار ماهر شده بود، با کمک میهای آلیسی (Maihai Alysi) مجله بیت کوین را افتتاح کرد. در همین زمان‌ بود که ایده خلق اتریوم در ذهن ویتالیک بوترین جرقه زد و در سال 2014 این ایده به واقعیت تبدیل شد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم

تولد اتریوم در سال 2014

در اواخر سال 2013 خالق اتریوم، ایده وایت پیپر (White Paper) را توصیف کرد و با دوستان و همکاران خود به اشتراک گذاشت. در ابتدا این ایده درباره ارز دیجیتال بود، اما با گذشت زمان، ایده او تغییر کرد و در پایان ژانویه 2014 او دریافت که ایجاد مخزن فایل غیر متمرکز آسان است و مفاهیمی مثل ثبت‌نام، با چند خط کد زنده می‌شوند. در این زمان، ارز دیجیتال اتریوم توسط ویتالیک بوترین و همکاران او با نام‌های میهای آلیسی، گاوین وود (Gavin Wood)، آنتونی دی یوریو (Anthony Di Iorio)، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و جو لوبین (Joe Lubin) خلق و به تمام جهان معرفی شد.

چند ماه پس از این اتفاق، عرضه اولیه اتریوم (ICO) ارائه داده شد. در این عرضه اولیه، تیم اتریوم 31 هزار بیت کوین را از فروش اتر جمع‌آوری کرد و بنیاد اتریوم را در کشور سوئیس با عنوان موسسه‌ای غیرانتفاعی تاسیس کرد. به‌صورت کلی، ارز دیجیتال اتریوم بر پایه سادگی، ماژولار بودن، تطبیق‌پذیری موثر، عمومیت و عدم تبعیض و سانسور شکل گرفت.

حمله هکری دائو (DAO Attack) به اتریوم

دائو (DAO) که مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organizations است، یک سازمان خودمختار غیر متمرکز است. در پلتفرم اتریوم، کاربران می‌توانند برای خود یک دائو راه‌اندازی و اجرا کنند. این افراد می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را در دائو نگهداری کرده و طبق قانون‌های از پیش تعریف‌شده و به روش‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند. بعد از خلق دائو توسط تیم استارتاپ آلمانی slock.it و استفاده از آن در پلتفرم اتریوم، مورد حمله هکر قرار گرفت. در ژوئن 2016 فردی تمامی ثروت The DAO را تخلیه و به یک DAO فرزند منتقل کرد. همین امر باعث شد تا مبلغی به‌ارزش 50 میلیون توکن اتر از شبکه خارج شود. سازنده اتریوم در ادامه از سرقت بیشتر اتر جلوگیری کرد، اما به‌دلیل نحوه نوشتار کد منبع دائو، هکر همچنان می‌توانست توکن‌های اتر را سرقت کند. حال ویتالیک بوترین و همکارانش با مشکلی جدی مواجه شده بودند!

اتریوم کلاسیک در سال 2020 خلق شد

پس از حمله هکر به سیستم دائو، ویتالیک بوترین و همکارانش تصمیم گرفتند که اتریوم کلاسیک را خلق کنند. در ورژن جدید اتریوم قوانین جدیدی وضع و حتی بلاک چین متفاوتی برای اتریوم کلاسیک در نظر گرفته شد. در نسخه جدید کارمزد و سرعت تراکنش و همچنین، قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری اتریوم بهبود یافت و مشکلات اساسی این ارز دیجیتال رفع شد. در این میان، سرمایه‌گذاران و دوست‌داران ارز دیجیتال اتریوم نمی‌دانستند که به کدام یک از اتریوم‌ها اعتماد کنند؛ اما با گذشت زمان میزان رضایت افراد از اتریوم کلاسیک بیشتر شد و به آن اعتماد کردند.

ثروت خالق اتریوم

تخمین زده می‌شود که ثروت ویتالیک بوترین در سال 2023 بیش از 600 میلیون دلار است. البته دارایی خالق اتریوم به‌صوت ارز دیجیتال است و 555 میلیون دلار آن از پلتفرم اتریوم به‌دست آمده است. ویتالیک بوترین جایگاه بزرگی در میان افراد حوزه ارز دیجیتال دارد اما با نوساناتی که در ارزش سهام و قیمت اتریوم ایجاد می‌شود، نمی‌توان ثروت مالک اتریوم را مبلغی ثابت در نظر گرفت.

ویتالیک بوترین کجاست؟

خالق ارز دیجیتال اتریوم اینک در سنگاپور زندگی می‌کند. او در تلاش است که پایداری، امنیت و کارایی شبکه را در نسخه کنونی اتریوم افزایش دهد و قابلیت‌های آن را در نسخه‌های بعد بیشتر کند.

ویتالیک بوترین و جایزه‌های دریافتی او

سازنده اتریوم یک نابغه است و تا به امروز دستاوردهای زیادی داشته و جوایز متعددی را به‌دست آورده است. از جمله جوایز او عبارت‌اند از:

  •  Thiel Fellowship, 2014
  • World Technology Award in the IT Software category, 2014
  • Fortune 40 list, 2016  under 40
  • list, 2018  Forbes 30 under 30
  • , 2018   Fortune the ledger list 40 under 40
  • University of Basel Honorary doctorate, 2018

رمزارز اتریوم

شبکه‌های اجتماعی ویتالیک بوترین

شبکه‌های اجتماعی که شخص بوترین ویتالیک آن را اداره می‌کند توییتر، وب‌سایت رسمی و یوتیوب است؛ او در اینستاگرام هیچ حساب فعالی ندارد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم، کارآفرین و نابغه در حوزه ارز‌های دیجیتال، همان کسی است که دنیای امروز به آن احتیاج دارد. ارزهای دیجیتال می‌توانند دنیا را دگرگون کنند و اقتصاد جهان را بهبود ببخشند. با خواندن زندگی‌نامه خالق اتریوم درمی‌یابیم که ارز دیجیتال یک فریب نیست و افراد باهوش و نابغه‌ای در آن فعالیت می‌کنند که می‌توانند دنیا را متحول کنند.

زهرا قبادی

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و به دنیای تکنولوژی علاقه زیادی دارم. در فراسواپ، دانشم در رابطه با دنیای کریپتو و ارزهای دیجیتال را به زبان ساده با شما به اشتراک می‌گذارم.
پست های مرتبط

بیت کوین چیست به زبان ساده، آشنایی با ارز دیجیتال Bitcoin

در سال 2008، با انتشار یک وایت پیپر (White paper) توسط فرد…

۲۹ مهر ۱۴۰۳

ارز فانتوم چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال FTM

یکی از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال، امنیت بالا و دخالت‌ نداشتن نهاد‌ها…

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

تتر (USDT) چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال تتر (Tether)

تتر (Tether) به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال در دنیای رمزارزها، به…

دیدگاهتان را بنویسید