بایننس اسمارت چین (BSC) یا زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

فهرست مطالب

احتمالاً شما هم تا‌به‌حال نام بایننس چین (Binance Chain) و بایننس کوین (BNB) به گوشتان خورده است. در سال 2019 بلاک‌چینی به نام بایننس چین توسط صرافی بایننس راه‌‌اندازی شد که توان عملیاتی و سرعت بالایی داشت. پس از موفقیت این بلاک‌چین، توسعه‌دهندگان آن بلاک‌چینی دیگر به نام بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را ارائه دادند که موازی با بایننس چین آغاز به کار کرد. در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل بایننس چین (BC) و بایننس اسمارت چین (BSC) را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید. 

نماد بایننس اسمارت چین

بایننس چین (BC) چیست؟

در آوریل 2019، شرکت بایننس، بلاک‌چینی با نام بایننس چین را برای حمایت از اقتصاد غیر متمرکز راه‌اندازی کرد. هدف از ارائه بایننس چین، ایجاد صرافی غیر متمرکز برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال بود. صرافی‌هایی که در بازار وجود داشتند، از تجربه کاربری ضعیف و رابط کاربری نامطلوب برخوردار بودند. به همین دلیل شرکت بایننس، بلاک‌چینی به نام بایننس چین را راه‌اندازی کرد تا در این زمینه تغییر ایجاد کند. علاوه‌بر این، بایننس چین را به‌ گونه‌ای طراحی کرد که تایید تراکنش‌ها زیر یک ثانیه انجام شود.
به‌صورت کلی، وظایف بلاک‌چین BC عبارت‌اند از: 

  • ارسال و دریافت دارایی‌های دیجیتال، از جمله رمز ارز بایننس کوین
  • کنترل صدور و عرضه توکن
  • صدور توکن‌های جدید بر اساس استاندارد BEP-۲

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

در سپتامبر سال 2020، بایننس اسمارت چین (BSC) عرضه شد. BSC یک پلتفرم قرارداد هوشمند (Smart Contract) است که از دیگر پلتفرم‌های dApp مانند ترون (Tron) و ایاس (EOS) تقلید می‌کند. هدف از طراحی شبکه بایننس اسمارت چین افزایش سرعت معاملات دیفای و کم کردن هزینه تراکنش‌ها بود. توکن‌های BEP2 و BEP8 و همچنین توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 توسط بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌شوند. برای درک بهتر این بلاک‌چین بهتر است ویژگی‌های آن را با هم بررسی کنیم.

اصول طراحی BSC

برای طراحی این بلاک‌چین 4 اصل در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از: 

  • بلاک‌چین مستقل

بلاک‌چین بایننس چین باید از بلاک‌چین اسمارت چین مستقل باشد؛ با این هدف که اگر یکی از بلاک چین‌ها با مشکل رو به رو شد، ارائه خدمات به‌صورت کلی با مشکل مواجه نشود. این یکی از خواسته‌های صرافی بایننس بود. همین موضوع باعث شد که صرافی بایننس فناوری‌های جدیدی که تاکنون در شبکه استفاده نمی‌شدند یا تأثیر نامطلوبی داشتند را شناسایی کند. 

  • استیکینگ (Staking)

 بلاک چین بایننس اسمارت چین از مدل استیکینگ برای ایجاد مشارکت در مدیریت و تولید بلاک استفاده می‌کند. دلیل استفاده از این مدل، بالا بردن سرعت شبکه بود. 

  • سازگاری با اتریوم (Ethereum)

اتریوم یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای توسعه قرارداد‌های هوشمند است. بایننس اسمارت چین با شبکه اصلی اتریوم سازگار است و دسترسی به اپلیکیشن‌های رشد یافته آن را تسهیل می‌کند.  

  • ارتباطات متقابل زنجیره‌ای بومی

اگرچه بایننس اسمارت چین موازی با بایننس چین ساخته شده است؛ اما در عین حال، بین آن‌ها ارتباطات متقابل زنجیره‌ای بومی وجود دارد. توکن‌هایی که روی شبکه اسمارت چین فعالیت می‌کنند از طریق بایننس DEX با دیگر توکن‌ها تعویض می‌شوند. 

مکانیسم اجماع اثبات اعتبار سهام (PoSA)

از دیگر مشخصات شبکه اسمارت چین می‌توان به مکانیسم اجماع آن که مکانیسم PoSA است،اشاره کرد. این مکانیسم ترکیبی از دو الگوریتم اثبات اعتبار (PoA) و اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) است. DPoS مدلی از استیکینگ است که اعتباردهندگان برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌ها قسمتی از توکن‌های بومی را ذخیره می‌کنند. همچنین، DPoS در بلاک‌چین EOS اجرا شده و نتیجه موفقیت‌آمیزی داشته است. در شبکه‌های DPoS سرمایه‌گذاران برای اعتبارسنجی به افراد مشخص شده رأی می‌دهند تا این افراد نماینده شوند. تعداد این نماینده‌ها در بلاک‌چین بایننس 21 نفر است.
در PoA که دومین الگوریتم به‌کار برده شده در
شبکه بایننس اسمارت چین است، اعتبارسنج‌ها توسط یک گروه مرکزی انتخاب می‌شوند که در اینجا گروه مرکزی بایننس است. بایننس، اعتبار نمایندگان را قبل از آنکه رأی‌گیری شروع شود، مورد بررسی قرار می‌دهد.

ادغام این دو الگوریتم باعث شده است که کارایی شبکه اسمارت چین زیاد و میان مخاطبان محبوب شود. به‌عنوان مثال، زمان ایجاد بلوک در اتریوم ۱۳ ثانیه و برای بیت کوین ۱۰ دقیقه است؛ اما این زمان برای زنجیره هوشمند بایننس 3 ثانیه است. 

ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB)

در جولای 2017 یک توکن کاربردی به نام بایننس کوین در صرافی بایننس ایجاد شد. در ابتدای عرضه آن، ارز بایننس کوین به‌عنوان مشوق برای مشارکت در عرضه اولیه بایننس استفاده می‌شد. در عرضه اولیه 200 میلیون توکن ایجاد شد که نیمی از آن بین سرمایه گذاران و نیمی دیگر بین تیم بنیان‌گذار و سرمایه‌گذاران فرشته (Angel Investors) تقسیم شد. بایننس در عرضه اولیه حدود 15 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و آن را صرف ساخت صرافی خود کرد.
در ابتدا توکن BNB با استاندارد ERC-۲۰ ایجاد می‌شد؛ اما آوریل 2019 که بلاک‌چین بایننس چین راه‌اندازی شد، تمامی توکن‌ها به استاندارد جدید BEP-۲ منتقل شدند. این توکن به یک توکن بومی در شبکه بایننس تبدیل شد و برای افراد سرمایه‌گذار بسیار کاربردی بود. 

با معرفی شبکه بایننس اسمارت چین در سال 2020، بایننس کوین باری دیگر به‌عنوان توکن بومی تحت استاندارد BEP-۲۰ انتخاب شد. همان‌طور که تا الان متوجه شده‌اید دو بلاک چین بایننس و دو نسخه از توکن BNB وجود دارد. صرافی بایننس برای آن که توکن‌های قبلی BEP-۲ را حذف نکند، دست به این کار زد و میان بایننس اسمارت چین و بایننس چین ارتباطات متقابل زنجیره‌ای بومی ایجاد کرد تا تبدیل BNB را راحت کند.
به‌صورت کلی استفاده از BNB سه هدف را دنبال می‌کند: 

  1. پرداخت کارمزدها برای رشد قراردادهای هوشمند در بایننس اسمارت چین
  2. استیکینگ بر اعتبارسنج‌های انتخاب شده زنجیره هوشمند بایننس و دریافت پاداش
  3. انتقال توکن‌ها میان BC و BSC

مزایای BSC 

  • استقلال: این بلاک‌چین به‌صورت مستقل (حتی از بایننس چین) کار خود را انجام می‌دهد. 
  • سرعت بالا: بایننس اسمارت چین سرعت بالایی در تراکنش‌ها دارد. 
  • هزینه‌های پایین تراکنش: هزینه تراکنش‌ها در شبکه اسمارت چین بسیار پایین‌تر از دیگر شبکه‌ها مانند اتریوم است.  
  • سازگاری: BSC با EVM یا همان ماشین مجازی اتریوم سازگار است و همچنین قراردادهای هوشمند نیز توسط این شبکه پشتیبانی می‌شود. 

بایننس اسمارت چین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با بایننس چین دارد؟

این دو شبکه شباهت و تفاوت‌هایی با هم دارند که ابتدا شباهت آن‌ها، سپس درباره تفاوت آن‌ها صحبت می‌کنیم.

شباهت‌ها: 

  • با این که شرکت بایننس، کنترل کمتری روی شبکه بایننس اسمارت چین نسبت به بایننس چین دارد، اما هر دو توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شده‌اند و کنترل این پلتفرم روی این دو شبکه قابل‌توجه است. 
  • هر دو در زمان کم بلوک استخراج می‌کنند. در BC این زمان کمتر از 1 ثانیه و در شبکه بایننس اسمارت چین 3 ثانیه است.  
  • برخلاف بیت کوین و اتریوم، این بلاک‌چین‌ها کارمزد کمی را برای انجام تراکنش‌ها در نظر می‌گیرند. 

تفاوت‌ها: 

  • عملکرد شبکه بایننس چین محدود است و تنها میزبانی DEX را می‌کند؛ اما BSC یک شبکه قابل‌ برنامه‌نویسی است که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز حتی آن‌هایی که روی اتریوم قابل اجرا هستند، به آن منتقل می‌شوند. 
  • شبکه اسمارت چین از مکانیسم اجماع BFT و شبکه بایننس اسمارت چین از مکانیسم اجماع PoSA استفاده می‌کند. 
  • توکن‌های بایننس چین تحت استاندارد BEP-۲ است، اما بایننس اسمارت چین توکن‌هایی با استاندارد BEP-۲۰ دارد.   

قرارداد هوشمند

کیف پول‌های شبکه بایننس اسمارت چین 

بهتر است بدانید که همه کیف پول‌ها از توکن‌های BEP-۲۰ پشتیبانی نمی‌کنند. کیف‌پول‌های در دسترس که از این توکن پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • متامسک (MetaMask)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول بایننس چین (Binance Chain Wallet)
  • کیف پول مث والت (Math Wallet)
  • کیف پول گواردا (Guarda Wallet)
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • سیف پال (SafePal)

در پایان، شبکه بایننس اسمارت چین کارکرد بایننس چین را گسترش داده است و به دلیل سرعت بالا و کارمزد کم، به یکی از بهترین شبکه‌ها تبدیل شده است. همچنین، به‌ موازات BC پیشرفت‌هایی همچون ارتباط بین زنجیره‌ای و مکانیسم مبتنی بر استیکینگ به کاربران ارائه شده و تاکنون عملکرد بسیار مناسبی داشته است. رمز ارز این شبکه که بایننس کوین (BNB) نام دارد، جزو 10 رمز ارز اول دنیا و بسیار ارزشمند است. اگر می‌خواهید به خرید و فروش رمز ارز بایننس کوین بپردازید می‌توانید با فراسواپ به صورت آنی تراکنش‌های مورد نظر خود را انجام دهید.

زهرا قبادی

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و به دنیای تکنولوژی علاقه زیادی دارم. در فراسواپ، دانشم در رابطه با دنیای کریپتو و ارزهای دیجیتال را به زبان ساده با شما به اشتراک می‌گذارم.
پست های مرتبط

ارز فانتوم چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال FTM

یکی از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال، امنیت بالا و دخالت‌ نداشتن نهاد‌ها…

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

تتر (USDT) چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال تتر (Tether)

تتر (Tether) به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال در دنیای رمزارزها، به…

بهترین بازی های ارز دیجیتال و بلاک چین؛ نحوه کسب درآمد دلاری از بازی های کریپتو

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید از طریق بازی هم…

۷ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید