صفحه اصلی > معرفی رمزارزها : ارز فانتوم چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال FTM

ارز فانتوم چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال FTM

یکی از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال، امنیت بالا و دخالت‌ نداشتن نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی در اجرای تراکنش‌های آن‌ها است. فانتوم یکی از این ارزهای دیجیتال است که بر اساس تکنولوژی DAG فعالیت می‌کند. درواقع، فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای اپلیکیشن‌های غیر‌متمرکز است. فانتوم پلتفرمی منبع‌باز است که به همین دلیل، کدهای خود را روی گیت‌هاب برای افراد قرار داده است.
در این مقاله، ارز دیجیتال فانتوم، مزیت‌ها و نحوه خرید آن را بررسی می‌کنیم؛ برای آشنایی بیشتر با این رمزارز محبوب با ما همراه باشید.

شبکه فانتوم چیست؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، فانتوم یک پلتفرم منبع‌باز و غیرمتمرکز است که بر اساس تکنولوژی DAG فعالیت می‌کند. این پلتفرم، قابل سفارشی‌سازی و مقیاس‌پذیر است که برای رفع محدودیت‌ بلاک چین‌های نسل قبل از آن استفاده می‌شود. در همین راستا، Fantom تلاش کرده تا راهکارهایی مانند کاهش هزینه کارمزد معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها را اجرا کند و همین موضوع، موجب رقابت فانتوم با اتریوم شده است.
شبکه بلاک چین فانتوم از تکنولوژی DAG استفاده می‌کند که به معنای گراف جهت‌دار غیر مدور است. در این تکنولوژی، ساختار بلاکی حذف شده و تراکنش‌ها به‌صورت مستقیم به بلاک‌چین اضافه می‌شوند.
شبکه فانتوم توسط Ahn Byung lk که دانشمندی از کشور کره جنوبی است، در سال 2018 عرضه شد و در سال 2019 به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. درحال حاضر، مدیرعامل پلتفرم فانتوم، مایکل کانگ است.

ارز فانتوم چیست؟ (FTM)

شبکه فانتوم دارای رمزارزی با علامت اختصاری FTM است. FTM، رمز ارز بومی پلتفرم فانتوم است و برای فعالیت‌های حاکمیتی، پرداخت‌ها و تامین امنیت این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداکثر عرضه فانتوم، 3.17 میلیارد است که 80 درصد آن در شبکه ERC 20 پلتفرم اتریوم و شبکه BEP2 در گردش است.

لوگوی ارز فانتوم

شبکه فانتوم چند لایه دارد؟

شبکه فانتوم دارای 3 لایه است که عبارت‌اند از:

  • لایه اصلی اپرا: از طریق پروتکل لاچسیس (Lachesis)، اجماع میان نودها را حفظ می‌کند. از دیگر وظایف آن می‌توان به ایجاد بلاک‌های جدید در زنجیره اشاره کرد. این لایه برای تایید تراکنش‌ها از تکنولوژی DAG استفاده می‌کند و گره‌ها به‌صورت غیرهمزمان می‌توانند تراکنش‌های مختلف را پردازش کنند.
  • لایه افزار اپرا: این لایه که با نام Opera Ware Layer نیز شناخته شده است، عملیات‌های این شبکه مانند ایجاد پاداش، نوشتن داده‌ها و پرداخت‌ها را برعهده دارد.
  • لایه اپلیکیشن: اپلیکیشن، بالاترین لایه در معماری شبکه فانتوم است که با استفاده از API عمومی و متن‌باز، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را روی بستر لایه افزار اپرا ایجاد کنند.

ایجاد امنیت در شبکه فانتوم

پس از آن که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، امنیت شبکه خود را با ماین کردن یا از طریق مکانیسم Proof of Work تامین کردند، بلاک چین‌ها به سمت کاهش مصرف انرژی سوق داده شدند که فانتوم نیز از این قاعده مستثنا نیست. فانتوم امنیت شبکه خود را با Proof of stake تامین می‌کند که این امر باعث شده از تمرکزگرایی در پلتفرم جلوگیری شود. همچنین با تکنولوژی DAG و مکانیسم لاچسیس، تعداد گره‌ها و امنیت شبکه افزایش یافته است. فانتوم پلتفرمی است که بدون نیاز به مجوز خاصی می‌توانید به عنوان یک ولیدیتور در آن فعالیت کنید و امنیت شبکه را افزایش دهید. برای ولیدیتور شدن باید حداقل یک میلیون ارز دیجیتال فانتوم خریداری کنید و در شبکه استیک کنید.

مزیت‌های استفاده از فانتوم

این پلتفرم، مزیت و ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث شده افراد از ارز دیجیتال آن برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش استفاده کنند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

تکنولوژی DAG

مهم‌ترین ویژگی پلتفرم فانتوم، استفاده از تکنولوژی DAG به‌جای بلاک چین است. این تکنولوژی، کارایی شبکه فانتوم را افزایش داده است و همچنین فانتوم معروف‌ترین پلتفرمی است که از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

سازگاری با EVM

ماشین مجازی اتریوم کامپیوتری است که به قراردادهای هوشمند اجازه تعامل به یکدیگر را می‌دهد و روی بلاک چین اتریوم قرار گرفته است. فانتوم با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و توسعه‌دهندگان به‌راحتی می‌توانند پروژه خود را به فانتوم منتقل کنند.

مقیاس‌پذیری بالا

شبکه فانتوم مقیاس پذیری بالایی دارد. این بدان معنا است که می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات در شبکه را به خوبی افزایش دهد. در واقع، مقیاس‌پذیری به معنای پاسخ‌گویی یک شبکه بلاک چین به میزان تقاضا است. هرچقدر میزان مقیاس‌پذیری یا Scalability بیشتر باشد، تعداد تراکنش بیشتری در شبکه ثبت می‌شود.

هزینه پایین ثبت تراکنش

سرعت تراکنش‌ها در رمز ارزهای قدیمی‌تر پایین است و این به‌دلیل مقیاس‌پذیری پایین آن‌ها است. شبکه فانتوم با ارتقاء مقیاس‌پذیری خود، توانسته هزینه تراکنش‌ها را کاهش دهد. این موضوع، یکی از مورد توجه‌ترین مزیت‌های فانتوم نسبت به اتریوم و دیگر رمزارزها است. از دلایلی که اپلیکیشن‌های پرداختی روی فانتوم فعالیت می‌کنند، همین مقرون‌به‌صرفه بودن آن است.

کیف پول نگهداری فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم کیف پول اختصاصی به نام fWallet دارد که می‌توان FTM و دیگر ارزهای دیجیتال روی پلتفرم فانتوم را در آن نگهداری کرد. با این حال، کیف پول‌های دیگری نیز هستند که می‌توانید این ارز دیجیتال را در آن‌ها ذخیره و نگهداری کنید. این کیف پول‌ها عبارت‌اند از:

  • متامسک (MetaMask)
  • مث ولت (MathWallet)
  • لجر (Ledger)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول کوین ۹۸ (Coin98 Wallet)
  • کوین بیس والت (Coinbase Wallet)

Fantom

چگونه ارز فانتوم بخریم؟

رمز ارز فانتوم که یکی از معروف‌ترین و مشهورترین رمز ارزهای دنیا است، در بسیاری از صرافی‌های خارجی از جمله بایننس، اف تی اکس، کوکوین و هوبی خرید و فروش می‌شود. همچنین بسیاری از صرافی‌های ایرانی، از این ارز پشتیبانی می‌کنند که یکی از آن‌ها فراسواپ است. بنابراین، اگر قصد خرید و فروش و سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال فانتوم را دارید، با خیالی آسوده می‌توانید این کار را از طریق فراسواپ انجام دهید.

 

در پایان، ارز فانتوم یکی از شناخته‌شده‌ترین رمز ارزها است که توسط یک جوان کره‌ای ایجاد شده است. از زمان معرفی فانتوم تا به امروز، این شبکه موفقیت‌های چشمگیری داشته، از تکنولوژی DAG استفاده می‌کند و با EVM سازگار است. این ارز دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار است و یکی از تاثیرگذارترین رمزارزها در دنیای ارزهای دیجیتال است. در این مقاله درباره شبکه فانتوم، ارز دیجیتال آن و مزیت‌های خرید این رمزارز صحبت کردیم که می‌توانید با مطالعه کامل آن، با خیال‌راحت به خرید و فروش و نگهداری این ارز دیجیتال بپردازید.

زهرا قبادی

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و به دنیای تکنولوژی علاقه زیادی دارم. در فراسواپ، دانشم در رابطه با دنیای کریپتو و ارزهای دیجیتال را به زبان ساده با شما به اشتراک می‌گذارم.
پست های مرتبط

تتر (USDT) چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال تتر (Tether)

تتر (Tether) به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال در دنیای رمزارزها، به…

بهترین بازی های ارز دیجیتال و بلاک چین؛ نحوه کسب درآمد دلاری از بازی های کریپتو

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید از طریق بازی هم…

۷ اسفند ۱۴۰۲

بایننس اسمارت چین (BSC) یا زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

احتمالاً شما هم تا‌به‌حال نام بایننس چین (Binance Chain) و بایننس کوین…

۵ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید